Ca la noi la nimenea...trecand peste asta suntem surprinsi in fiecare zi de schimbari legislative care ne dau viata peste cap si ne streseaza destul de tare in conditiile in care vrem sa muncim si sa ne asiguram traiul decent.
Nu sunteti conectat. Conectați-vă sau înregistrați-vă
Por favor, faça o login para responder
Sam Sept 02, 2017 10:38 am
Eliza
Membri
Split TVA: Cum aplici concret noul sistem de TVA la firmă, opțional din octombrie, dar obligatoriu din 2018
Firmele înregistrate în scopuri de TVA vor fi obligate din 2018 să-și deschidă un cont special de TVA, potrivit unui act normativ publicat joi în Monitorul Oficial. Pentru asta, societățile vor trebui să deschidă cel puțin un cont distinct pentru încasarea și plata TVA, pe care să îl comunice furnizorilor și beneficiarilor, lucru pe care îl vor putea face, opțional, din octombrie 2017.
Introducerea unui nou mecanism pentru colectarea TVA, cunoscut sub numele de split payment, este una dintre măsurile regăsite în programul de guvernare și inclusă în Ordonanța Guvernului nr. 23/2017, aprobată miercuri de Executiv și publicată joi în Monitorul Oficial.
Astfel, opțional din octombrie 2017, dar obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2018, firmele înregistrate în scopuri de TVA își vor mai deschide un cont bancar, dedicat TVA. Practic, din acest cont special, deschis la Trezorerie sau la bănci, așa cum vom arăta mai jos, societățile nu vor putea retrage bani, aceștia urmând a fi blocați pentru transferul taxei către stat sau furnizori.
"Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația, de la 1 ianuarie 2018, de a deține și gestiona un cont de TVA pentru încasarea și plata TVA aferente operațiunilor taxabile (achiziții de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări servicii). De asemenea, instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația, începând cu aceeași dată, de a deține un cont de TVA pentru încasarea taxei pe valoarea adăugată aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile realizate"
Potrivit prevederilor din actul normativ citat, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația să deschidă conturi distincte pentru încasarea TVA, aceste conturi urmând să fie deschise în lei sau valută, după caz.
Plata defalcată a TVA se va aplica pentru toate livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile din punct de vedere al taxei, astfel că firmele și instituțiile publice, indiferent că sunt sau nu plătitoare de TVA, vor avea obligația de a achita contravalorea TVA în aferente achizițiilor de bunuri și servicii efectuate în contul distinct deschis de furnizor/prestator.
Concret, noul mecanism de split TVA presupune, în principal, următoarele:
- deschiderea unui cont de TVA de către persoanele impozabile, inclusiv instituțiile publice, înregistrate în scopuri de TVA;
plata de către beneficiari - instituții publice, persoane impozabile, cu excepția persoanelor fizice neînregistrate și care nu au obligația de a se înregistra în scopuri de TVA, a TVA aferente operațiunilor taxabile în contul distinct de TVA al furnizorului/prestatorului;
- virarea/depunerea TVA aferente încasărilor în numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar de către furnizor/prestator în contul său de TVA în termen de șapte zile de la încasare;
- utilizarea sumelor din acest cont distinct de TVA pentru achitarea de către furnizor/prestator a taxei aferente achizițiilor sale furnizorilor/prestatorilor săi, precum și a taxei datorate bugetului de stat;
- posibilitatea transferului de sume din conturile de TVA în alt cont de către titular doar cu aprobarea ANAF;
- interzicerea retragerii în numerar a unor sume din contul de TVA.
Firmele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor trebui să deschidă conturile pentru încasarea și plata taxei la unități ale trezoreriei statului sau la instituții de credit (bănci) care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
- structura codului IBAN aferent conturilor să conțină în mod unic șirul de caractere TVA;
- nu permit eliberarea de numerar din acest cont.
În plus, de la 1 ianuarie 2018, băncile vor fi obligate să mai asigure, pentru debitarea și creditarea contului de TVA, un mecanism automat/manual care să verifice că tranzacțiile cu instrumente bancare se realizează doar între aceste conturi, după cum urmează:
- la debitarea contului de TVA, existența unui IBAN beneficiar care să conțină în structura sa șirul de caractere TVA;
- permiterea debitării contului în următoarele situații:
- sume achitate într-un alt cont decât un cont de TVA, ca urmare a virării eronate ca urmare a unor corecții în urma unor erori materiale în procesul de plată;
- sume transferate în contul curent al titularului deschis la aceeași instituție de credit;
- sume transferateîn conturile de venituri bugetare/disponibilități, în cazul instituțiilor publiceînregistrate în scopuri de TVA;
- alte sume rezultate din operațiuni stabilite prin ordin al președintelui ANAF.
De altfel, în cazul în care condițiile de mai sus nu vor fi respectate, instituțiile de credit nu vor procesa tranzacțiile respective.
Plata greșită a TVA va putea fi sancționată chiar și cu jumătate din sumă
Referitor la contravenții și sancțiuni, OG nr. 23/2017 prevede:
- stabilirea unei perioade de grație de șapte zile lucrătoare în cadrul căreia să se corecteze erorile;
- în cazul în care erorile nu vor fi corectate în termenul de șapte zile lucrătoare, se va aplica o penalitate de 0,06% pe zi din valoarea TVA, dar nu mai mult de 30 de zile;
- după termenul de 30 de zile, pentru fapte precum nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se va aplica o amendă de 50% din suma reprezentând TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentând TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA se va aplica o amendă de 10% din suma reprezentând TVA.
Nu în ultimul rând, în perioada premergătoare aplicării obligatorii a măsurii, respectiv 1 octombrie - 31 decembrie 2017, agenții economici vor putea opta pentru aplicarea opțională a plății defalcate a TVA, caz în care vor beneficia de anumite facilități.
In forma sa inițială de proiect, documentul stabilea introducerea noului mecanism de TVA opțional de la 1 septembrie și obligatoriu de la 1 octombrie 2017. Totuși, implementarea noilor măsuri într-un timp atât de scurt a iscat numeroase critici din partea specialiștilor, astfel că autoritățile au actualizat prevederile inițiale și au amânat, cu trei luni, termenul de la care firmele cu cod de TVA vor fi obligate să aibă un cont dedicat acestei taxe.
Firmele înregistrate în scopuri de TVA vor fi obligate din 2018 să-și deschidă un cont special de TVA, potrivit unui act normativ publicat joi în Monitorul Oficial. Pentru asta, societățile vor trebui să deschidă cel puțin un cont distinct pentru încasarea și plata TVA, pe care să îl comunice furnizorilor și beneficiarilor, lucru pe care îl vor putea face, opțional, din octombrie 2017.
Introducerea unui nou mecanism pentru colectarea TVA, cunoscut sub numele de split payment, este una dintre măsurile regăsite în programul de guvernare și inclusă în Ordonanța Guvernului nr. 23/2017, aprobată miercuri de Executiv și publicată joi în Monitorul Oficial.
Astfel, opțional din octombrie 2017, dar obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2018, firmele înregistrate în scopuri de TVA își vor mai deschide un cont bancar, dedicat TVA. Practic, din acest cont special, deschis la Trezorerie sau la bănci, așa cum vom arăta mai jos, societățile nu vor putea retrage bani, aceștia urmând a fi blocați pentru transferul taxei către stat sau furnizori.
"Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația, de la 1 ianuarie 2018, de a deține și gestiona un cont de TVA pentru încasarea și plata TVA aferente operațiunilor taxabile (achiziții de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări servicii). De asemenea, instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația, începând cu aceeași dată, de a deține un cont de TVA pentru încasarea taxei pe valoarea adăugată aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile realizate"
Potrivit prevederilor din actul normativ citat, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația să deschidă conturi distincte pentru încasarea TVA, aceste conturi urmând să fie deschise în lei sau valută, după caz.
Plata defalcată a TVA se va aplica pentru toate livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile din punct de vedere al taxei, astfel că firmele și instituțiile publice, indiferent că sunt sau nu plătitoare de TVA, vor avea obligația de a achita contravalorea TVA în aferente achizițiilor de bunuri și servicii efectuate în contul distinct deschis de furnizor/prestator.
Concret, noul mecanism de split TVA presupune, în principal, următoarele:
- deschiderea unui cont de TVA de către persoanele impozabile, inclusiv instituțiile publice, înregistrate în scopuri de TVA;
plata de către beneficiari - instituții publice, persoane impozabile, cu excepția persoanelor fizice neînregistrate și care nu au obligația de a se înregistra în scopuri de TVA, a TVA aferente operațiunilor taxabile în contul distinct de TVA al furnizorului/prestatorului;
- virarea/depunerea TVA aferente încasărilor în numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar de către furnizor/prestator în contul său de TVA în termen de șapte zile de la încasare;
- utilizarea sumelor din acest cont distinct de TVA pentru achitarea de către furnizor/prestator a taxei aferente achizițiilor sale furnizorilor/prestatorilor săi, precum și a taxei datorate bugetului de stat;
- posibilitatea transferului de sume din conturile de TVA în alt cont de către titular doar cu aprobarea ANAF;
- interzicerea retragerii în numerar a unor sume din contul de TVA.
Firmele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor trebui să deschidă conturile pentru încasarea și plata taxei la unități ale trezoreriei statului sau la instituții de credit (bănci) care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
- structura codului IBAN aferent conturilor să conțină în mod unic șirul de caractere TVA;
- nu permit eliberarea de numerar din acest cont.
În plus, de la 1 ianuarie 2018, băncile vor fi obligate să mai asigure, pentru debitarea și creditarea contului de TVA, un mecanism automat/manual care să verifice că tranzacțiile cu instrumente bancare se realizează doar între aceste conturi, după cum urmează:
- la debitarea contului de TVA, existența unui IBAN beneficiar care să conțină în structura sa șirul de caractere TVA;
- permiterea debitării contului în următoarele situații:
- sume achitate într-un alt cont decât un cont de TVA, ca urmare a virării eronate ca urmare a unor corecții în urma unor erori materiale în procesul de plată;
- sume transferate în contul curent al titularului deschis la aceeași instituție de credit;
- sume transferateîn conturile de venituri bugetare/disponibilități, în cazul instituțiilor publiceînregistrate în scopuri de TVA;
- alte sume rezultate din operațiuni stabilite prin ordin al președintelui ANAF.
De altfel, în cazul în care condițiile de mai sus nu vor fi respectate, instituțiile de credit nu vor procesa tranzacțiile respective.
Plata greșită a TVA va putea fi sancționată chiar și cu jumătate din sumă
Referitor la contravenții și sancțiuni, OG nr. 23/2017 prevede:
- stabilirea unei perioade de grație de șapte zile lucrătoare în cadrul căreia să se corecteze erorile;
- în cazul în care erorile nu vor fi corectate în termenul de șapte zile lucrătoare, se va aplica o penalitate de 0,06% pe zi din valoarea TVA, dar nu mai mult de 30 de zile;
- după termenul de 30 de zile, pentru fapte precum nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se va aplica o amendă de 50% din suma reprezentând TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentând TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA se va aplica o amendă de 10% din suma reprezentând TVA.
Nu în ultimul rând, în perioada premergătoare aplicării obligatorii a măsurii, respectiv 1 octombrie - 31 decembrie 2017, agenții economici vor putea opta pentru aplicarea opțională a plății defalcate a TVA, caz în care vor beneficia de anumite facilități.
In forma sa inițială de proiect, documentul stabilea introducerea noului mecanism de TVA opțional de la 1 septembrie și obligatoriu de la 1 octombrie 2017. Totuși, implementarea noilor măsuri într-un timp atât de scurt a iscat numeroase critici din partea specialiștilor, astfel că autoritățile au actualizat prevederile inițiale și au amânat, cu trei luni, termenul de la care firmele cu cod de TVA vor fi obligate să aibă un cont dedicat acestei taxe.
Sam Sept 02, 2017 10:40 am
Eliza
Membri
Firmele care vor aplica noul sistem de la 1 octombrie vor primi diverse facilități
Contribuabilii vor putea aplica noul mecanism și în perioada premergătoare aplicării obligatorii a măsurii, începând cu luna octombrie a acestui an, fiind chiar introduse o serie de facilități pentru persoanele care optează pentru aplicarea plății defalcate a TVA în perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017.
Potrivit OG nr. 23/2017, aceste societăți vor beneficia de o reducere cu 5% a impozitului pe profit/ pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017, precum și de anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv.
În ceea ce privește ultima facilitate amintită, respectiv ștergerea penalităților de întârziere, aceasta va fi acordată cu condiția îndeplinirii următoarelor condiții, cumulativ:
- toate obligaţiile fiscale principale reprezentând TVA, restante la data de 30 septembrie 2017, inclusiv, precum și cele stabilite prin decizii de impunere comunicate până la 30 septembrie 2017, cu termen de plată după această dată, să fie stinse prin orice modalitate prevăzută de lege până cel târziu la 21 decembrie 2017;
- dobânzile aferente obligaţiilor fiscale prevăzute anterior și stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor fiscale principale să fie stinse prin orice modalitate prevăzută de lege până la 21 decembrie 2017, inclusiv;
- stingerea, până la 21 decembrie 2017, prin orice modalitate prevăzută de lege, a tuturor obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA cu termene de plată cuprinse între 1 octombrie 2017 şi 21 decembrie 2017;
- depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la final de an;
- notificarea organului fiscal competent până la final de an și aplicarea mecanismului începând cu ziua următoare celei în care firmele vor fi incluse în Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA, registru ce va fi publicat pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
De altfel, Fiscul va trebui să publice, până la începutul lunii octombrie, o procedură concretă pentru aplicarea facilităților prezentate.
Contribuabilii vor putea aplica noul mecanism și în perioada premergătoare aplicării obligatorii a măsurii, începând cu luna octombrie a acestui an, fiind chiar introduse o serie de facilități pentru persoanele care optează pentru aplicarea plății defalcate a TVA în perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017.
Potrivit OG nr. 23/2017, aceste societăți vor beneficia de o reducere cu 5% a impozitului pe profit/ pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017, precum și de anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv.
În ceea ce privește ultima facilitate amintită, respectiv ștergerea penalităților de întârziere, aceasta va fi acordată cu condiția îndeplinirii următoarelor condiții, cumulativ:
- toate obligaţiile fiscale principale reprezentând TVA, restante la data de 30 septembrie 2017, inclusiv, precum și cele stabilite prin decizii de impunere comunicate până la 30 septembrie 2017, cu termen de plată după această dată, să fie stinse prin orice modalitate prevăzută de lege până cel târziu la 21 decembrie 2017;
- dobânzile aferente obligaţiilor fiscale prevăzute anterior și stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor fiscale principale să fie stinse prin orice modalitate prevăzută de lege până la 21 decembrie 2017, inclusiv;
- stingerea, până la 21 decembrie 2017, prin orice modalitate prevăzută de lege, a tuturor obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA cu termene de plată cuprinse între 1 octombrie 2017 şi 21 decembrie 2017;
- depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la final de an;
- notificarea organului fiscal competent până la final de an și aplicarea mecanismului începând cu ziua următoare celei în care firmele vor fi incluse în Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA, registru ce va fi publicat pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
De altfel, Fiscul va trebui să publice, până la începutul lunii octombrie, o procedură concretă pentru aplicarea facilităților prezentate.
Mier Sept 26, 2018 3:46 pm
Eliza
Membri
Noile case de marcat: Firmele contraveniente vor fi iertate de amendă la prima abatere
Firmele care vor fi găsite în neregulă referitor la casele de marcat cu jurnal electronic vor fi iertate de amendă, la prima abatere, conform unei hotărâri de guvern, prin care aceste contravenții sunt incluse în sfera de aplicare a Legii prevenirii, informează Mediafax.
„Având în vedere faptul că, la data de 1 septembrie 2018 expiră termenul de graţie stabilit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2018, în care nu se aplică sancţiunile prevăzute de lege pentru nedotarea operatorilor economici care au calitatea de contribuabili mari sau mijlocii cu aparate de marcat cu jurnal electronic, operatorii economici care au obligaţia de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic riscă sancţiuni drastice pentru nerespectarea obligaţiei, fără ca vinovăţia să fie directă şi exclusivă a acestora, prin Legea prevenirii se urmăreşte atât creşterea conformării voluntare a operatorilor economici cu privire la rigorile legale, cât şi creşterea gradului de încredere a operatorilor economici în organele de control, se impune introducerea contravenţiilor referitoare la nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999) sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017, în vederea asigurării unei abordări de tip preventiv, stimulativ şi nu de sancţionare imediată la prima abatere a operatorului economic", se arată în nota de fundamentare a Hotărârii de Guvern adoptată miercuri de Executiv.
SURSA
Firmele care vor fi găsite în neregulă referitor la casele de marcat cu jurnal electronic vor fi iertate de amendă, la prima abatere, conform unei hotărâri de guvern, prin care aceste contravenții sunt incluse în sfera de aplicare a Legii prevenirii, informează Mediafax.
„Având în vedere faptul că, la data de 1 septembrie 2018 expiră termenul de graţie stabilit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2018, în care nu se aplică sancţiunile prevăzute de lege pentru nedotarea operatorilor economici care au calitatea de contribuabili mari sau mijlocii cu aparate de marcat cu jurnal electronic, operatorii economici care au obligaţia de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic riscă sancţiuni drastice pentru nerespectarea obligaţiei, fără ca vinovăţia să fie directă şi exclusivă a acestora, prin Legea prevenirii se urmăreşte atât creşterea conformării voluntare a operatorilor economici cu privire la rigorile legale, cât şi creşterea gradului de încredere a operatorilor economici în organele de control, se impune introducerea contravenţiilor referitoare la nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999) sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017, în vederea asigurării unei abordări de tip preventiv, stimulativ şi nu de sancţionare imediată la prima abatere a operatorului economic", se arată în nota de fundamentare a Hotărârii de Guvern adoptată miercuri de Executiv.
SURSA
Por favor, faça o login para responder
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|